Therapie voor uw kind.

U overweegt wellicht enige vorm van therapie voor uw kind.
Ik, Clarisse, werk volgens de methode van de Integratieve Kindertherapie.
Met uw kind kunt vooraf ook de informatie doorlezen onder ‘Tekst voor kinderen’.
Ik, Clarisse, werk volgens de methode van de Integratieve Kindertherapie.
Met uw kind kunt vooraf ook de informatie doorlezen onder ‘Tekst voor kinderen’.
Welke klachten kunnen worden behandeld?
Er zijn vijf algemene toepassingsgebieden: 1. Lichamelijke en psychosomatische klachten: bepaalde vormen van eczeem; astma; pijnbestrijding (buikpijn; hoofdpijn) 2. Aangeleerde probleemgewoontes: nagelbijten; duimzuigen; haarplukken; tandenknarsen; snoepen 3. Verwerken van emotionele conflicten: trauma verwerking (o.a. via EMDR of Brainspotting); angsten; fobieën; rouwverwerking; zelfdestructief gedrag 4. Gedragsproblematiek: woedeaanvallen; destructief gedrag; gebrek aan concentratie; anti-sociaal gedrag (zoals liegen en stelen); contactverbreking 5. Ontwikkelingsfase problematiek: eetproblemen; slaapproblemen; zindelijkheids-problemen; motorische problemen; taal- en spraakproblemen; leerproblemen; hechtings-problematiek Contra- indicaties Vechtscheiding; psychose; sterke narcistische persoonlijkheid; psychopathie; gesloten systeem in het gezin; vitale depressie In sommige gevallen zal het kind en/of de ouders doorverwezen worden naar het Centrum voor Jeugd en Gezin, een gespecialiseerde arts of andere therapeut. Het kan zijn dat er iets op lichamelijk gebied moet gebeuren of dat een andere therapievorm wellicht meer aansluit bij het kind. Wat is Integratieve Kindertherapie Deze Kindertherapie is een kortdurende en intensieve therapie, die speciaal ontwikkeld is voor kinderen die problemen ervaren op sociaal-emotioneel gebied. Het kind wordt geholpen om controle te hernemen en keuze mogelijkheden te ontwikkelen ten aanzien van zijn of haar klacht. Het kind kan tijdens en na deze therapie, zich op een gezonde manier verder ontwikkelen. De kenmerken van de Integratieve Kindertherapie
Het therapieverloop in de Integratieve Kindertherapie Na een telefonische aanmelding krijgt u een vragenlijst opgestuurd. Deze wordt gebruikt tijdens het intake gesprek. De eerste sessie betreft de wederzijdse kennismaking met u als ouders. In deze intake bespreekt de kindertherapeut uw ervaringen met de klacht van het kind. Daarna volgt de exploratiefase (5 sessies van één uur met het kind), waarbij de therapeut tot een kindertherapeutische diagnose komt. Na deze exploratiefase volgt een gesprek met u over het behandelplan en volgt het verder verloop van de behandeling. Al naar gelang de duur en soort klacht volgt om de 5 sessies van één uur een oudergesprek, waarin u desgewenst behandelingsadviezen mee krijgt op uw hulpvraag. Een positieve samenwerking met elkaar heeft een positieve invloed op het succes van de therapie. Kindertherapeutische behandeling Het kind kent zijn probleem en weet welke oplossing ervoor nodig is. Kinderen geven op hun eigen manier aan, hoe ze het beste geholpen kunnen worden. Dat kan op verschillende manieren: concreet of symbolisch, verbaal of non-verbaal. De kindertherapeut maakt bewust gebruik van spontane momenten om verschillende interventies te doen. De volgende interventies worden toegepast:
Probleemgedrag: stoornis of belemmering? Probleemgedrag kan veroorzaakt worden door aanleg en/of rijping van het centrale zenuwstelsel en de hersenen in het bijzonder; we spreken dan van een stoornis. Probleemgedrag kan veroorzaakt worden door omgevingsfactoren (structureel of incidenteel); we spreken dan van een belemmering. De Integratieve Kindertherapeut onderzoekt altijd of een probleem voortkomt uit een stoornis of een belemmering. Aan de omgeving, aanleg of rijping van het kind is doorgaans weinig te veranderen. Daarom richt de behandeling zich allereerst op de onderliggende (negatieve) gevoelens van het kind. Die worden gezien als belangrijkste veroorzaker van het probleemgedrag. Een stoornis kan niet worden weggenomen, het kind kan ermee leren omgaan. Een belemmering kan opgeheven worden, het kind kan zijn of haar probleem leren oplossen. Uitgangspunt daarbij is steeds dat het kind de klacht niet is, maar heeft. Uiteraard kunt u altijd contact opnemen met mij voor een persoonlijke toelichting of een intakegesprek. |
De visie van de Integratieve Kindertherapeut
Elk kind is uniek en heeft dus recht op een behandeling, die op zijn situatie en mogelijkheden gericht is. De therapie wordt integratief genoemd, omdat de therapeut vanuit zes verschillende bestaande modellen werkt. Het medisch model Gericht op lichamelijke oorzaken en symptomen. In de therapie kunnen klachten gesitueerd, begrenst en mogelijk opgelost of hanteerbaar worden. Het stress model Gericht op draagkracht / draaglast verhouding. In de therapie kan gewerkt worden aan draagkracht vergroten en/of draaglast verkleining. Cognitieve en leertheoretische modellen Gericht op het aan- en afleren van gedrag. In de therapie kunnen sociale vaardigheden geleerd worden. Het psycho- dynamische model Gericht op het onverwerkte verleden. In de therapie kan het trauma verwerkt worden en gedrag dat daaruit voortvloeide veranderen. Het communicatie model Gericht op het hele gezinssysteem. De ouders kunnen de boodschap die het kind hun probeert te vertellen (verbaal of non- verbaal) leren verstaan. Ze kunnen leren adequaat om te gaan met de gevoelens van het kind. De communicatie in het gezin kan zodoende verbeterd worden. Het trans-persoonlijke model Gericht op het helpen zoeken naar zingeving en vorming van identiteit. In de therapie kan het kind zich op een speelse wijze bezinnen hoe het met een gegeven probleem verder wil en kan leven. Wie hij of zij eigenlijk echt is, welke mogelijkheden hij of zij heeft om zichzelf te blijven in de gegeven omstandigheden. En wat zijn of haar sterke kanten zijn om daartoe in te zetten. Integratief werken Deze fysieke, emotionele, cognitieve, gedragsmatige, sociale en spirituele variabelen zijn gezamenlijk betrokken bij de oorzaak en/of instandhouding van de klacht. De bovenstaande therapie modellen hebben elk hun beperkingen. In het belang van het kind selecteer ik uit de verschillende modellen de betreffende interventies, die voor het kind van belang zijn. Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat uw kind centraal blijft staan en niet afhankelijk wordt van een methode of methodiek of de visie van de therapeut. |